Superbowl sunday - når reklamer bliver underholdning
For fyrretyvende gang satte to testosteronpumpede hold sig for at sikre sig Superbowl titlen i amerikansk fodbold. En begivenhed som betragtes som den største enkeltstående sportbegivenhed i verdenen.
Jeg har haft fornøjelsen af at være i USA tre gange og se denne store begivenhed. Det er en speciel dag, folk ser frem til Superbowl sunday, som en slags helligdag. Det er implicit at man ser kampen sammen med venner eller familie, nyder snacks og måltider i løbet af dagen og deltager foran skræmen. Jeg tror det er en af de lejligheder, hvor mødre på tværs af USA tillader at deres børn sidder foran skærmen hele dagen. Det speciele ved Superbowl er at der er opstået en kultur omkring dagen, ikke bare i hjemmene, men selve det at sidde foran fjernsynet og opleve underholdningen.
Afhængigt af hvor man læser sine statistiker, så er der omkring 35 - 45% af de amerikanske seere som kun ser Superbowl pågrund af reklamerne. Når lige over 50% af den samlede befolkningen ser kampen, er det altså en meget stor gruppe mennesker der aktivt sætter sig ned for at blive underholdt af reklamer. Derfor er reklamespots her ikke blot en $2½ million for 30 sek. investering, men et enestående vindue for at skabe opmærksomhed for sig selv.
Derfor satses der højt når man deltager i reklamebreaksene - en dårlig reklame kan have den fuldstændige modsatte effekt og være et stor tilbageslag for et firma. Størst effekt opnåes ved brug af humor, men humor er også det sværeste at arbejde med.
En af de højest ratede er denne reklame:
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home